Rower gravelowy to uniwersalny rower łączący lekkość i szybkość szosówki oraz wytrzymałość i wszechstronność roweru górskiego, dedykowany do jazdy zarówno po nawierzchniach asfaltowych, jak i szutrowych oraz gruntowych. Z tego powodu zyskuje coraz więcej zwolenników, szukających roweru, który odnajdzie się w większości codziennych i wyprawowych zastosowań [1][2][3].

Definicja roweru gravelowego

Gravel to rodzaj roweru, który został stworzony jako kompromis między szosą a MTB – umożliwia szybkie przemieszczanie się po nieutwardzonych drogach, leśnych ścieżkach, polnych traktach oraz asfalcie. Kluczową cechą roweru gravelowego jest kierownica typu „baranek”, szerokie, najczęściej 40-45 mm opony, hamulce tarczowe oraz łagodniejsza, bardziej komfortowa geometria ramy niż w wyczynowych szosówkach [1][2][3][6].

Ramy graveli bazują na wydłużonym tylnym trójkącie oraz niższym środku ciężkości, co przekłada się na lepszą stabilność i łatwość prowadzenia na nierównym podłożu [3][6][7]. Szerokość opon sięga 50 mm, a najczęściej spotykane są modele na kołach 28” (700c), choć niektóre wersje mają koła 27,5” z jeszcze szerszym ogumieniem [6].

Budowa i komponenty roweru gravelowego

Gravel wyróżnia się hamulcami tarczowymi, które znacząco poprawiają kontrolę hamowania w trudnych warunkach i zapewniają stabilność w terenie [1][3]. Często spotyka się systemy hydrauliczne, szczególnie w droższych modelach, które gwarantują jeszcze większą precyzję działania.

Ramy graveli produkowane są z aluminium, karbonu, stali lub tytanu. Długa baza kół (1000-1100 mm) wpływa pozytywnie na stabilność jazdy nawet przy dużych prędkościach oraz na nierównościach [3][6]. Napęd to zazwyczaj konfiguracje 1×12, 2×11 lub 2×12 – w zależności od przeznaczenia (wyścigi, rekreacja, bikepacking) [2][3][6].

  Jaki uchwyt rowerowy na hak wybrać do swojego auta?

Kierownica typu baranek często wyposażona jest we „flarę”, czyli rozszerzenie dolnych chwytów na boki. Pozwala to pewniej kontrolować rower podczas jazdy po trudnym terenie [3][6].

Opony o szerokości 40-45 mm to dominujący wybór – zapewniają doskonałą trakcję i komfort bez strat prędkości na asfalcie. Maksymalna szerokość, jaką można spotkać w gravelach, to 50 mm [6].

Zastosowania i uniwersalność gravelów

Najważniejszą cechą gravela jest jego wszechstronność. Pozwala trenować szybkość na asfaltowych odcinkach, eksplorować leśne i szutrowe ścieżki, bez obawy o uszkodzenie czy brak komfortu [1][4][5]. Sprawdza się zarówno jako rower do codziennych dojazdów do pracy, jak i na dalekich, przygodowych wyprawach z sakwami [4][5].

Gravela docenią zarówno osoby poszukujące roweru rekreacyjnego, jak i pasjonaci bikepackingu oraz kolarze, którzy nie chcą ograniczać się do jednej nawierzchni [5].

Dlaczego rowery gravelowe zyskują na popularności?

Popularność rowerów gravelowych stale rośnie, czyniąc ten segment najszybciej rozwijającym się w ostatniej dekadzie [7]. Wynika to z potrzeby posiadania jednego, uniwersalnego roweru, który zapewnia komfort, szybkość i umożliwia jazdę zarówno po asfalcie, jak i poza drogami utwardzonymi [1][5].

Trend na rowerową przygodę, eksplorację i turystykę skutkuje poszukiwaniem sprzętu, który nie ogranicza użytkownika do jednej formy aktywności. Możliwość dynamicznej jazdy po trudnym terenie oraz długich dystansach czyni gravela wyborem dla osób ceniących elastyczność i niezależność [4][5].

Początki rowerów gravelowych sięgają Stanów Zjednoczonych, gdzie były odpowiedzią na potrzebę pokonywania długich tras łączących miejscowości drogami o zróżnicowanej jakości lub bez asfaltu [2].

  Jaki zasięg ma rower elektryczny i od czego to zależy?

Analiza specyfiki jazdy na rowerze gravelowym

Specyfika gravela polega na umożliwieniu szybkiej jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach, przy jednoczesnym komforcie i dobrej trakcji. Na komfort wpływa nie tylko szerokość opon, ale również geometria ramy oraz właściwie zaprojektowany układ kierownicy [1][3][6][7].

Gravel daje większą wolność niż rower szosowy i więcej szybkości niż klasyczny rower górski, stając się wszechstronnym rozwiązaniem i kompromisem pomiędzy obiema kategoriami. Użytkownik nie musi wybierać pomiędzy komfortem a szybkością, może również łatwo zmieniać rodzaj opon oraz zakres przełożeń w zależności od planowanych tras [2][8][9].

Podsumowanie

Rowery gravelowe zdobywają coraz większą grupę zwolenników, dzięki swojej uniwersalności, wygodzie i wszechstronnym możliwościom zastosowania. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą cieszyć się jazdą zarówno po asfalcie, jak i bezdrożach, bez konieczności posiadania kilku różnych rowerów [1][2][3][4][5][6][7][8][9].

Źródła:

  1. https://www.decathlon.pl/c/htc/co-to-jest-rower-gravel-jaki-to-rodzaj-roweru_32ffeebc-9152-4eaa-9ebb-adf0324b8fc8
  2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Rower_gravelowy
  3. https://sprint-rowery.pl/blog/post/rower-gravel-co-to
  4. https://rowerycube.pl/blog/rower-gravel-co-to-jest-jaki-wybrac-b474.html
  5. https://czerwonyrower.pl/rower-gravelowy-przewodnik-czym-jest-dla-kogo-i-jak-zmienia-jazde-na-rowerze/
  6. https://portal.bikeworld.pl/artykul/porady/przeglad_rynku/16856/jaki_rower_gravel_wybrac
  7. https://www.centrumrowerowe.pl/blog/gravel-czy-szosa-endurance/
  8. https://www.rowerzysta.pl/smartblog/42_zalety-wady-roweru-gravel.html
  9. https://locabikes.pl/blog/blog/rower-gravel-wszystko-co-powinienes-wiedziec